آموزش و ترفندها

آموزش نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان که از سال 1398 در کشور به هدف شفاف سازی مالیات تصویب شد، سازمان امور مالیاتی ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی را به صورت خودکار در این سامانه آغاز کرده و پرونده مالیاتی تمامی افرادی که کسب و کار دارد یا دارای دستگاه پوز هستند را در این تشکیل داده است.

خیلی از افراد این تصور را دارند که اگر سازمان امور مالیاتی ثبت نام آنها را در این سامانه کامل کرده است، به این معنی می باشد که دیگر نیازی نیست آنها اقدامی انجام دهند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مقاله ر جهت تشریح نحوه ثبت نام و تکمیل ثبت نام در این سامانه را اماده کنیم.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان هیچ پیچیدگی خاصی ندارد روزهای سامانه مودیان یک خبر پر تنشی برای مودیان و صاحبین کسب و کار بود. اما در حال حاضر باید بدانند تنها با انجام چندین مرحله می توانید ثبت نام خودتان را در این سامانه کامل نمائید.

تکمیل ثبت نام در این سامانه شامل چندین پیش نیاز می باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. مرحله اول ثبت نام و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی می باشد.

  2. در مرحله دوم شما باید گواهی امضای دیجیتال خود را دریافت نمائید.

  3. مرحله سوم مربوط به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی می باشد.

  4. در مرحله چهارم باید شناسه کالاها و خدمات را جهت دریافت صدور صورتحساب دریافت نمائیم.

  5. در مرحله آخر شما باید ثبت نام خود را در این سامانه کامل نمائید.

در ادامه با بررسی هر یک از این مراحل نحوه ثبت نام در این سامانه را شفاف خواهیم کرد.

مرحله اول : ثبت نام و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی

اگر قصد دارید در کارپوشه خود فعالیت کنید باید بدانید شما باید از قبل در سازمان امور مالیاتی ثبت نام خود را کامل نمائید. در واقع شما برای ورود به کارپوشه خود فقط به نام کاربری و رمز نیاز ندارید بلکه استفاده از این سامانه مستلزم ثبت نام در نظام مالیاتی می باشد.

برای تشکیل پرونده در ابتدا وارد سایت my.tax.gov.ir شوید و قسمت اطلاعات کاربری خود را تکمیل نمائید.

اگر فروش شما به مصرف کننده نهایی می باشد و شامل ارزش افزوده هستید در ابتدا باید ثبت نام ارزش افزوده را قبل از تکمیل ثبت نام سامانه مودیان انجام دهید.

مرحله دوم : دریافت گواهی امضای دیجیتال

بدون دریافت گواهی امضای دیجیتال امکان ثبت نام و ارسال صورتحساب در سامانه مودیان نمی باشد، برای اینکه گواهی امضای دیجیتال خود را دریافت نمائید در ابتدا باید وارد سایت gica.ir شوید و از بین گزینه های موجود، درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی را انتخاب نمائید.

تمامی مراحل ثبت نام را کامل نمائید و پس از دریافت کد رهگیری در آخرین مرحله شما باید ب دفتر پیش خوان مراجعه نمائید. و توکن خود را از این دفاتر دریافت نمائید، محتوای درون این توکن گواهی امضای دیجیتال شما می باشد.

مرحله سوم : دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای مالیاتی یکی از موارد ضروری جهت ورود به سامانه مودیان می باشد. در واقع این شناسه را باید از خود سامانه مودیان دریافت کرد. در این مرحله شما در سامانه ثبت نام خود را کامل نموده اید و وارد کارپوشه شده اید.

اما شناسه حافظه مالیاتی چیست؟ شناسه یمتای حافظه مالیاتی یک کد 6 رقمی می باشد که منحصر بفرد هر کسب و کار یا هر شخصی می باشد.

اگر شما برای کسب و کار خودتان چندین شعبه متفاوت داشته باشید، باید برای هر شعبه خود یک شناسه یکتای حافظه مالیاتی متفاوتی دریافت نمائید.

در واقع هر صورتحسابی که صادر می شود باید یک کد منحصر به فرد داشه باشد، این کد 22 کارکتری می باشد که 6 کارکتر آن مربوط به کد شناسه یکتای حافظه مالیاتی می باشد.

برای دریافت این کد مسیر زیر را طی می کنیم:

برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی نیاز به کلید عمومی می باشد، که برای استخراج این کلید می توانیم از توکن استفاده نمائیم.

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:

ورود به کارپوشه عضویت شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مودی (توسط شرکت معتمد) وارد کردن کلید عمومی

و در نهایت شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت می کنیم.

دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

آخرین پیش‌نیاز برای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات است. شناسه عمومی کالا و خدمات در واقع یک کد منحصربه‌فرد بوده که به گروه خاصی از کالا یا خدمات تعلق می‌گیرد. برای اخذ شناسه کالا و خدمات، می‌توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده از جانب این سازمان با بیش از ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات اقدام کرد.

 اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشت، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران می‌توانید شناسه کالا و خدمات موردنظر خود را ایجاد کنید. داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

مرحله پنجم و آخر: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

اکنون که همه پیش‌نیازهای لازم برای ثبت نام سامانه مودیان را فراهم کرده‌اید، به‌راحتی می‌توانید ثبت نام خود را نهایی کنید. برای این کار کافی است وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید و روی دکمه

ثبت نام کلیک کنید. با وارد کردن کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد تصویر امنیتی، می‌توانید وارد درگاه شوید.

در آخرین اقدام برای ثبت نام سامانه مودیان، بعد از ورود به درگاه روی گزینه «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» کلیک کنید. در ادامه نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه مودیان به شماره همراه شما ارسال می‌شود. شماره همراه اعلامی توسط مودی باید به نام او باشد؛ در غیر این صورت ثبت نام انجام نمی‌شود. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور موقت ارسال‌شده توسط سازمان امور مالیاتی در آدرس tp.tax.gov.ir، وارد کارپوشه سامانه مودیان می‌شوید. اگر وارد کارپوشه سامانه مودیان شدید و پرونده خود را مشاهده نکردید، این به آن معنی بوده که ثبت نام مالیاتی یا ثبت نام ارزش افزوده شما در سامانه نهایی نشده است.

صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

براساس قانون سامانه مودیان از تاریخ 01/01/1402 تمامی صاحبین مشاغل موظف هستند تا صورتحساب های خود را به صورت الکترونیکی صادر و به سامانه مودیان و پایانه فروش  ارسال کنند، در واقع هدف از این صورتحساب این است که دیگر صورتحساب کاغذی نداشته باشیم.

در واقع صورتحساب الکترونیکی در خود متن قانون به صورت زیر تعریف شده است:
(یک صورتحساب الکترونیکی باید داری شماره منحصر بفرد مالیاتی باشد و اطلاعات موجود در صورتحساب الکترونیکی باید در حافظه مالیاتی شخص فروشنده نگهداری و ذخیره شود)

اگر بخواهیم تفاوت فاکتورهای فروشی که در گذشته صادر می کردیم را با صورتحسابهای الان مقایسه کنیم می توانیم به دو تفاوت مشخص اشاره کنیم:

صورتحساب های الکترونیکی که در حال حاضر ثبت می کنیم یک شماره منحصر به فرد مالیاتی دارد.
و در نهایت تمامی صورتحساب های الکترونیکی که صادر می کنیم باید در حافظه مالیاتی ذخیره شوند.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

ثبت نام در این سامانه شامل تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می شود که صاحب کسب و کار هستند. یا هر گونه فعالیت اقتصادی دارند، این افراد باید صورتحسابهای خود را در این سامانه ارسال نمایند.

منبع : سایت https://markazeamoozeshi.com

3/5 - (2 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید