رپورتاژ

مدکلیپس:امتحان آسکی (o.s.c.e) پرستاری چیست؟

معرفی آزمون بالینی ساختار یافته عینی (OSCE)

آزمون بالینی ساختار یافته عینی که به طور خلاصه OSCE (آسکی) خوانده می‌شود، نخستین بار در دانشگاه داندی اسکاتلند در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط پروفسور هاردن مطرح شد. این آزمون شامل چندین ایستگاه است که در هر ایستگاه از داوطلب خواسته می‌شود یک وظیفه یا عمل معین مثل گرفتن شرح حال یا یک معاینه فیزیکی را انجام دهد. در هر ایستگاه از یک طرح نمره‌گذاری استاندارد شده استفاده می‌شود.

 هدف و ماهیت آسکی

آسکی روشی است که فراگیر در یک موقعیت کاری شبیه سازی شده با بیمار قرار می‌گیرد و توسط یک ارزیاب، تحت مشاهده مستقیم قرار می‌گیرد. هدف از این روش، فراهم آوردن بازخورد ساختارمند بر اساس مشاهده مستقیم عملکرد می‌باشد. در این روش، فراگیر وظایف بالینی نظیر گرفتن یک تاریخچه متمرکز یا جنبه‌هایی از یک معاینه فیزیکی و یا انجام یک روش بالینی را به اجرا در می‌آورد و در پی آن به طور مختصر گام‌های جدی نظیر تشخیص بالینی و طرح بالینی را دنبال می‌کند.

برخورد با بیمار می‌تواند در جایگاه‌های مختلف کاری نظیر بخش اورژانس یا درمانگاه سرپایی صورت گیرد. ارزشیابی در این روش بر اساس مهارت‌های مصاحبه، معاینه، رفتارهای حرفه‌ای، قضاوت، بالینی، مشاوره، سازماندهی و اثر بخشی توانمندی می‌باشد. همچنین امتیازدهی در این ارزشیابی شامل موارد زیر است:

–  رضایت‌بخش نیست (۱-۳)
– رضایت‌بخش (۴-۶)
– عالی (۶-۱۰)

یا به صورت توصیفی مانند قبول مشروط و مردود نمره‌گذاری می‌گردد.

فرم dope برای آزمون آسک پرستاری

 محتوای آزمون آسکی

به زبان ساده‌تر، آسکی یک وسیله‌ی ارزیابی صلاحیت بالینی است که شامل گرفتن شرح حال، معاینه‌ی بالینی، پروسیجرهای ساده، تفسیر نتایج آزمایشگاهی، کنترل مشکلات بیمار، ارتباط نگرش، و … با استفاده از چک‌لیست‌های تعیین شده می‌باشد. دانشجو به صورت چرخشی تعدادی از ایستگاه‌های شماره‌گذاری شده را که دارای مشاهده‌گر و چک‌لیست است، دور می‌زند. به نمونه‌ای از فرم ارزیابی DOPS که در زیر آمده است توجه فرمایید.

هر ایستگاه برای آزمون یک جزء از صلاحیت بالینی طراحی شده است. در برخی از ایستگاه‌ها که «ایستگاه پروسیجر» نامیده می‌شوند، به دانشجویان وظایفی در ارتباط با بیماران واگذار می‌گردد. در تمام این ایستگاه‌ها مشاهده‌گرانی قرار دارند که از چک‌لیست‌های مورد توافق برای نمره‌دهی عملکرد دانشجویان استفاده می‌کنند. در سایر ایستگاه‌ها که ایستگاه‌های «پاسخ» نامیده می‌شود، دانشجویان به سؤالاتی درباره‌ی داده‌های عینی یا داده‌های تفسیری یا ثبت‌یافته‌های بالینی ایستگاه پروسیجر قبلی پاسخ می‌دهند.

 مثال‌هایی از ایستگاه‌ها و فعالیت‌ها

  • معاینه‌ی بیمار استاندارد شده
  • انجام عمل مشاوره درباره‌ی یک موضوع به یک بیمار
  •  شناسایی عوامل بیماری‌زا
  • بررسی و نقد پرونده‌های بیماران
  • تشخیص انواع ریتم‌های طبیعی و غیرطبیعی قلبی
  • انجام یک کار عملی بر روی مولاژ کار با دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی
  • انجام یک آزمایش پاراکلینیکی
  • افتراق داروها و مواد شیمیایی

 فواید آسکی

  •  اسکی ادغام آموزش و ارزشیابی را تضمین می‌کند
  •  تنوع علاقه‌دانشجو را حفظ می‌کند
  •  تعامل بین دانشجو و هیأت علمی افزایش می‌یابد
  •  تعدادی زیادی از دانشجویان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی مورد آزمایش قرار می‌گیرند
  •  این روش برای سنجش صلاحیت‌های بالینی و حل مسئله مؤثر است.
  •  برای ارزیابی مهارت‌های روانی – حرکتی روش مناسبی است.
  •  این روش بین امتحان‌شونده و محیط کار واقعی شرایط طبیعی برقرار می‌کند
  •  بازخورد آنی است.
  •  شانس در آن دخالتی ندارد

 محدودیت‌ها

  •  این امتحان، بودجه‌ی تدارکات غنی و هماهنگی‌های کامل درون بخشی را طلب می‌کند.
  •  به کارگیری این روش برای تعداد زیاد دانشجو مشکل است.
  • طراحی و اجرا آن مشکل و وقت‌گیر است.
  •  اگر مراقب مجبور باشد عملکرد چندین دانشجو را با چک‌لیست طویلی ثبت کند، احتمال خستگی برای وی وجود دارد.
  •  همه‌ی ایستگاه‌ها باید مطلقاً یک زمان برابر را در نظر بگیرد، بنابراین برای اطمینان از آن نیاز به سازماندهی دقیقی است.

انتخاب ایستگاه‌ها

در این آزمون، ایستگاه‌ها بر اساس تعداد دانشجویان، استادان حاضر و زمان موجود انتخاب می‌شوند. معمولاً هر دانشجو در یک ترتیب ایستگاه‌های مختلف مشغول به فعالیت می‌شود. انتخاب ایستگاه‌ها شامل ایستگاه‌های مرتبط با معاینه فیزیکی، پروسیجرهای حیاتی، گرفتن شرح حال بیمار و موارد مشابه می‌شود.

سناریوها و نمره‌دهی

سناریوها در هر ایستگاه برای شبیه‌سازی موقعیت‌های واقعی استفاده می‌شوند. دانشجو در هر ایستگاه با سؤال‌ها و وظایف مرتبط با بیماران مواجه می‌شود. مهارت‌های دانشجو در هر ایستگاه با استفاده از چک‌لیست‌های از پیش تعیین‌شده ارزیابی می‌شود. در برخی از ایستگاه‌ها، نمره‌دهی بر اساس ترتیب انجام اقدامات و عملکرد دانشجو صورت می‌گیرد.

نکات مهم قبل، بعد و هنگام آزمون

  • در طول روزهای پیش از آزمون، تمرین کافی را برای هر تکنیک انجام دهید.
  • در روز آزمون، از صبح تلفن همراه خود را خاموش کنید و زودتر از موعد آزمون در محل حضور بیایید.
  • آرامش خود و سکوت محل آزمون را حفظ کنید و دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌ها را به دقت دنبال کنید.
  • توجه به مدیریت زمان و انسجام فکری از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • از کنترل استرس برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

نحوه امتیازدهی در آزمون

دانشجو برای موفقیت در آزمون باید حداقل ۶۰ درصد از کل امتیازات ایستگاه‌ها را کسب کند. امتیاز نهایی دانشجو بر اساس مجموع نمرات در تمام ایستگاه‌ها محاسبه می‌شود. همچنین، ترتیب انجام اقدامات در برخی ایستگاه‌ها نیز بر روی امتیاز نهایی تأثیر دارد.

خاتمه آزمون

دانشجویان پس از اتمام آزمون باید سریعاً محل آزمون را ترک کنند. اراده و تمرکز دانشجو در طول آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می‌شود دانشجویان در طول فرآیند آزمون آرامش خود را حفظ کرده و با حداکثر تمرکز به اقدامات مورد نیاز پرداخته و پاسخ‌ها را با دقت ارائه دهند.

خاتمه آزمون آسکی پرستاری

ایستگاه های آسکی 

ایستگاه های آسکی پرستاری بسته به دانشگاه برگزار کننده آن  متفاوتند. وبسایت مدکلیپس با گرداوری اطلاعات این ایستگاه های مختلف با ویدیوهای آموزشی و سوالات تستی  منبع مکمل خوبی برای فراگیری و یادآوری  نکات و مطالب این ایستگاه ها میباشد.

منبع: medclips.ir

3.3/5 - (3 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. چقدر خوبه که سایتایی مثل مدکلیپس هستن !ممنون از تکفای شما بدوونین چقدر گشتم دنبال یک سایتی که آسکی پرستاری رو توضیح داده باشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید