رپورتاژ

فرق پوستر و تراکت چیست؟

پوسترها و تراکت‌ها از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی چاپی هستند که صاحبان مشاغل می‌توانند از آن‌ها برای اطلاع‌رسانی و جلب توجه مخاطبان استفاده کنند. اما نکته‌ای که در این بین باید آن را مدنظر قرار دهید، این است که بین پوستر و تراکت تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد که این تفاوت‌ها باعث شده‌اند تا شاهد کاربردهای متنوعی برای این دو باشیم. به همین خاطر نیاز است تا با درک کامل نسبت به تفاوت‌های کلیدی که بین پوستر و تراکت وجود دارد، متناسب با نیاز خود برای انتخاب ابزار تبلیغاتی مناسب اقدام کنید. پس با ما همراه باشید تا به فرق بین پوستر و تراکت بپردازیم.

پوستر چیست؟

پوستر چیست؟

پوستر یا دیوارکوب که به آن اعلان، آفیش و پلاکات نیز گفته می‌شود، صفحات کاغذی هستند که در ابعاد تقریباً بزرگی چاپ می‌شوند. در زمان چاپ پوستر می‌توانید بر روی آن‌ نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و… نیز قرار دهید. این ابزار تبلیغاتی برای نصب بر روی دیوارها یا دیگر سطوح عمودی تعبیه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌های پوستر باعث شده‌اند تا شاهد کاربردهای متنوعی برای این دسته از محصولات باشیم. از مهم‌ترین کاربردهای پوستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات: پوسترها یکی از رایج‌ترین ابزارهای تبلیغاتی برای معرفی محصولات، خدمات، رویدادها و برندها هستند.

  • اطلاع‌رسانی: از پوسترها می‌توان برای اطلاع‌رسانی در مورد موضوعات مختلف مانند رویدادهای عمومی، کمپین‌های اجتماعی و پیام‌های آموزشی استفاده کرد.

  • آموزش: پوسترها می‌توانند برای آموزش مفاهیم مختلف به افراد در هر سنی به‌کار روند.

  • هنر: پوسترها به عنوان اثر هنری مستقل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تراکت چیست؟

یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی که می‌توانید از آن استفاده کنید، تراکت یا فلایر است. تراکت‌ها برای توزیع گسترده در میان مردم و جلب توجه آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی مهمی که تراکت‌ها دارند، این است که این دسته از محصولات در ابعاد کوچک‌تر از پوسترها چاپ می‌شوند و در آن‌ها از متن، تصاویر و گرافیک برای ارائه اطلاعات به مخاطبان استفاده می‌شود. اگر بخواهیم شما را با مهم‌ترین کاربردهای تراکت آشنا کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • تبلیغات: تراکت‌ها برای معرفی محصولات، خدمات، رویدادها و برندها به‌طور گسترده استفاده می‌شوند.

  • اطلاع‌رسانی: تراکت‌ها برای اطلاع‌رسانی در مورد موضوعات مختلف مانند رویدادهای عمومی، کمپین‌های اجتماعی و پیام‌های آموزشی به‌کار می‌روند.

  • دعوت برای انجام کار: تراکت‌ها می‌توانند برای ترغیب مخاطبان به انجام کاری مانند بازدید از وب‌سایت یا شرکت در رویدادی خاص استفاده شوند. درواقع برای Call To Action می‌توان از تراکت‌ها استفاده کرد.

مهم‌ترین تفاوت‌های بین پوستر و تراکت

مهم‌ترین تفاوت‌های بین پوستر و تراکت

به منظور چاپ تراکت یا پوستر نیاز است تا دید کاملی در مورد تفاوت بین این دو ابزار تبلیغاتی داشته باشید. اگر بخواهیم شما را با مهم‌ترین تفاوت‌های این دو آشنا کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

اندازه

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین پوستر و تراکت وجود دارد، اندازه این دسته از محصولات است. پوسترها معمولاً بزرگ‌تر از تراکت‌ها هستند و ابعاد آن‌ها از A3 تا چندین مترمربع متغیر است. از سوی دیگر تراکت‌ها به‌طور کلی کوچک‌تر از پوسترها چاپ می‌شوند و ابعاد آن‌ها از A5 تا A3 متغیر خواهد بود.

هدف

تفاوت مهم دیگری که بین تراکت و پوستر وجود دارد، در هدف استفاده از آن‌هاست. پوسترها بیشتر برای جلب توجه و ایجاد آگاهی از برند یا رویداد استفاده می‌شوند، درحالی‌که تراکت‌ها به‌طور معمول برای ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطبان مانند جزئیات یک رویداد، تخفیف یا محصول جدید به‌کار می‌روند.

طراحی

در بین پوسترها و تراکت‌ها از نظر طراحی نیز تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. معمولاً در پوسترها تصاویر و کارهای گرافیکی جذاب و چشمگیر به‌کار می‌رود تا بتوان از راه دور نیز توجه مخاطبان را جلب کرد. این در حالی است که در تراکت‌ها معمولاً از ترکیب متن و تصاویر برای ارائه اطلاعات به‌طور واضح و مختصر استفاده می‌شود.

روش توزیع

روش توزیع نیز فرق دیگری است که بین پوستر و تراکت وجود دارد. پوسترها معمولاً در مکان‌های عمومی مانند خیابان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و فروشگاه‌ها نصب می‌شوند. اما تراکت‌ها می‌توانند به شیوه‌های مختلف از جمله توزیع دستی بین رهگذران، انداختن در صندوق‌های پستی یا به همراه سایر ابزارهای تبلیغاتی مانند روزنامه‌ها یا مجلات پخش شوند.

هزینه

اگر قصد دارید تا بین پوستر و تراکت یکی از روش‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید، باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که پوسترها به دلیل اندازه بزرگ‌تر و پیچیدگی بیشتر طراحی، معمولا گران‌تر از تراکت‌ها هستند. این در حالی است که تراکت‌ها به دلیل کوچک‌تر بودن و سادگی در طراحی، نسبت به پوسترها گزینه ارزان‌تری به‌شمار می‌آیند.

بین پوستر و تراکت کدام را انتخاب کنیم؟

اگر نمی‌دانید که بین پوستر و تراکت باید کدام‌یک را انتخاب کنید، باید بگوییم که انتخاب بین این دو ابزار تبلیغاتی به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید توجه زیادی را جلب کنید و آگاهی از برند خود را بالا ببرید، می‌توانید برای چاپ پوستر اقدام کنید.

اما اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری به مخاطبان خود ارائه دهید، تراکت‌ها گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر و بهتری برای شما هستند. همچنین در صورتی‌که بودجه کافی دارید، می‌توانید از ترکیبی از پوسترها و تراکت‌ها برای رسیدن به اثرگذاری حداکثری در کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنید.

نکات مهم برای چاپ تراکت و پوستر

اگر قصد چاپ تراکت و پوستر را دارید، باید به چند نکته مهم توجه کنید. در هنگام طراحی این دو ابزار تبلیغاتی حتما مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید و محصولی را ارائه دهید که برای مخاطبین شما جذاب باشد.

سعی کنید در تراکت و پوستر پیام‌های واضح و مختصری قرار دهید که توجه مخاطبین را جلب کند. همچنین می‌توانید برای آن‌ها تصاویر با کیفیت بالا در نظر بگیرید. قرار دادن اطلاعات تماس خود نیز نقش مهمی در تبدیل مخاطبین بالقوه به مخاطبین بالفعل دارد. نکته مهم این‌که اگر می‌خواهید چاپ تراکت و پوستر شما بالاترین کیفیت را داشته باشد، می‌توانید از طریق مجموعه تیم گرافیک برای این منظور اقدام کنید.

حرف آخر

در این مطلب شما را با تفاوت بین پوستر و تراکت آشنا کردیم و به این موضوع پرداختیم که برای تبلیغات بهتر است کدام‌یک از این دو را در نظر بگیرید. در ادامه نیز شما را با مجموعه تیم گرافیک آشنا کردیم که چاپ این دسته از محصولات را با کیفیت بالا انجام می‌دهد.

منبع: مقالات حوزه چاپ

4/5 - (1 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید