چرا به پرتال سازمانی نیاز داریم
اولین موضوعی که برای یک مدیر در یک سازمان اهمیت دارد ارتباط درست با مشتریان سازمان خود است. در این مقاله ما سعی می کنیم یکی از بهترین ساختار های ارائه اطلاعات بر بستر وب را به شما معرفی کنیم. در این مقاله شما با مزایای طراحی یک پرتال سازمانی آشنا می شوید و بهترین شرکت طراحی پرتال سازمانی را می شناسید. پس با ما همراه باشید.
مشتری در دنیای امروز فقط یک راه ارتباطی با سازمان شما دارد و آن هم دنیای وب است. بله درست خواندید فقط یک راه.
شاید در ابتدای این مقاله به واسطه این جمله کمی آزرده خاطر شده باشید. راه هایی مانند تلفن، ارسال نامه، مراجعه حضوری و دیگر روشهای غیر وابسته به اینترنت آیا از بین رفته است؟ آیا نمی توان گوشی تلفن را برداشت و به سازمانی مانند یک اداره دولتی، یک شرکت خصوصی خدماتی و یا یک بیمارستان زنگ زد. آیا نمی توان حضوری به درب یک اداره خدمات عمومی مراجعه کرد و از قسمت پذیرش یک وقت برای ملاقات با مقامی مسئول گرفت. آیا منشی مطب ها دیگر دفتر برای یادداشت نوبت ها ندارند؟
جواب این سوال ها، همه شاید است. شاید بشود، شاید امکانش باشد، اما راه های یاد شده راه های اصلی نیستند. دیگر باز کردن دفترچه تلفن و گرفتن شماره سازمان تأمین اجتماعی و وصل شدن به شعبه ای که شما در آن مدارک خود را ارائه داده اید راه اصلی و معمول نیست. این ها یعنی که باید از راه اصلی به مقصدی که می خواهید برسید.
مشتری، کاربر، یا بازدید کننده از سازمان شما فقط برای نهایی کردن کار خود شاید به سازمان شما بیاید. حالا درب ورودی ارائه خدمت به مشتریان پرتال سازمانی شماست نه درب ورودی ساختمانی که در آن دفتر شما قرار دارد.
از دوران کوید 19 و غیر حضوری شدن خدمات سازمان ها به یاد داریم که اگر امکانات وب سایت ها در کار نبود، امکان عمیقتر شدن فاجعه کوید بسیار بیشتر میشد.
پرتال یا وبسایت سازمانی
پرتال سازمانی یک از اشکال جا افتاده دنیای وب است. البته سازمانهای بسیاری را می توان یافت که از اشکال دیگر مانند شبکههای اجتماعی، اپلیکیشن های تحت وب برای گوشیها تلفن همراه یا وبسایت ها برای کار خود استفاده می کنند. اما فرق این ها با هم چیست.
دنیای وب هر روز یا حتی هر ساعت پیشرفتی جدید به خود می بیند و هر یک از این پیشرفت های فناوری برای خود شکلی جدید را برمیگزینند. گاهی برای سهولت در کاربری روی موبایل، اپلیکیشن موبایل را انتخاب می کنند و گاهی برای جامعیت و در دسترس بودن دائمی، پورتال سازمانی را برمیگزینند.
وقتی تعداد سوالات کاربران بالا می رود مهندسان IT چت بات های هوشمند را به صاحبان کسب و کار ها معرفی می کنند و یا وقتی سرراستی و خلاصه بودن امکانات مد نظر باشد یک وب سایت پیش کشیده می شود. این ها همه شکل هایی از فناوری است. شکل هایی که می تواند در محتوا تغییر شگرف به وجود آورد.
در این جا ما به صورت خاص روی دو شکل اصلی ارتباط از طریق وب با مشتریان و کاربران تمرکز می کنیم. یک پرتال سازمانی و دیگری وبسایت یک سازمان است.
طراحی یک وبسایت برای یک کسب و کار یا یک سازمان کاری راحت است. کافی است وب سایت مذکور آن شرکت و یا سازمان را به درستی معرفی کند. صفحه ای با عنوان درباره ما داشته باشد و صفحه ای برای درج شماره تماس تلفنی و آدرس شرکت. کار تقریبا تمام است.
اما این همه چیزی نیست که کاربر نیاز دارد. این یعنی که خیل بزرگی از کاربران با تماس های تلفنی خود نیروهای شما را از پای در میآورند. نارضایتی از سازمان شما روز به روز بیشتر میشود و شما در نظر کاربران و ارباب رجوع سازمانتان، هر روز بدتر و از چشم افتاده تر میشوید.
با ریشه یابی مشکل می توانید به وضوح از یک عدم کارآمدی قوی پرده بردارید. اگر وبسایت ساده شما می توانست بخش قابل ملاحظه از خدمات را به صورت خودکار به ارباب رجوع ارائه دهد این اتفاق نمیافتد.
این تفاوت اصلی پرتال سازمانی با دیگر اشکال ارتباط از طریق وب است. شاید شبیه ترین شکل این ارتباطات را بتوان در سوپر اپلیکیشن های موبایل سراغ کرد. یک پرتال امکان گسترش خدمات را به شما می دهد. شما با فرم ساز های گسترده یک پرتال می توانید هر ثبت نام و یا دریافت مدارک را سوی کاربرانتان تسهیل کنید. یا با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی در پرتال خود به راحتی تمام کالاهای تولید خود را بی واسطه به دست مشتریان برسانید.
شاید بگویید وبسایت ها هم این کار ها را می کنند. اما این حقیقت از چشم ما نباید پنهان بماند که یک سازمان برای این که طیف عظیمی از خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد باید چندین و چند وب سایت جدا طراحی کند و برای مدیریت هر یک از این وبسایت ها هزینه های بسیاری را پرداخت کند.
شرکت دانش بنیان سيگما يکی از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با 19 سال سابقه فعاليت میباشد که دارای رتبه 1 انفورماتيک در حوزه مشاوره و نظارت و دارای رتبه 1 انفورماتيک در حوزه توليد و پشتيبانی نرمافزارهای سفارش مشتری است. زمینه های تخصصی فعالیت سیگما، توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات کشور با ارائه خدمات راه اندازی سامانه های الکترونیکی امن، رایانش ابری و خدمات مشاوره به سازمان ها و شرکت ها در حوزه تحول دیجیتال، دولت الکترونیک و امنیت سایبری میباشد. از جمله مشتریانی که شرکت سیگما افتخار ارائه خدمات و محصولات خود را به آنها دارد، شرکت خدمات انفورماتيک، شرکت ملی نفت ايران، دانشگاه پیام نور، ایرانسل، بانک سامان، ایران ایر، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان فناوری اطلاعات ايران و… میباشد. برای دریافت هر گونه اطلاعات بیشتر به آدرس https://portal.sigma.ir/ مراجعه کنید