نکات ساخت کانال تلگرام برای فروش محصولات
آیا در فکر توسعه کسب و کار و فروش محصولاتتان در کانال تلگرام هستید؟ در ادامه نحوه فروش در تلگرام را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
تلگرام به عنوان یکی از محبوبترین پیامرسانها در ایران، بستر فروش طیف وسیعی از کالاها و خدمات، از جمله کالاهای فیزیکی مانند پوشاک و تغذیه و همچنین کالاهای دیجیتالی مانند کتابهای الکترونیکی، نرم افزارها، اکانتها و دورههای آنلاین را فراهم میکند.
بنابراین کسب و کارها و افراد با کمک تلگرام، مخاطبان بیشتری را جذب میکنند و فروش را افزایش میدهند. بعلاوه، فروشندگان میتوانند از تلگرام برای تبلیغ خدماتی مانند مشاوره، کوچینگ یا فریلنسینگ استفاده کنند.
اگر میخواهید محصولات یا خدمات خودتان را در تلگرام بفروشید، این مراحل ساده را دنبال کنید:
- اکانت تلگرام بسازید.
- کانال یا گروه تلگرامی تشکیل دهید.
- محصولات یا خدمات خودتان را به کانال اضافه کنید.
- کانال خودتان را تبلیغ کنید و با مخاطبان تعامل برقرار کنید.
- بابت محصولات یا خدمات خودتان، پول دریافت کنید.
مزایای فروش خدمات و محصولات در تلگرام
دسترسی به مخاطبان زیاد
فروشندگان در تلگرام با دسترسی به پایگاه کاربری بزرگ با بیش از 500 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان، میتوانند به راحتی از طریق گروه یا کانال با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند که شامل پیشنهادات تبلیغاتی، تخفیفها یا سایر پیامهای بازاریابی است. در ایران نیز طبق آمار، حدود 60 میلیون نفر از تلگرام استفاده میکنند که عدد بسیار بالایی است.
کم هزینه
فروش در تلگرام یک روش مقرون به صرفه برای مشاغل کوچک و افراد مستقل است. راه اندازی کانال تلگرام، رایگان است و فروش محصولات یا خدمات شما هیچ هزینهای ندارد.
پلتفرم امن
تلگرام از رمزگذاری سرتاسری برای محافظت از پیامها و دادههای شما استفاده میکند، که به مشتریان شما در هنگام خرید، آرامش خاطر میدهد.
ارتباط مستقیم با مشتریان
با تلگرام، مستقیماً با مشتریان خودتان از طریق چت ارتباط برقرار کنید که به شما در ایجاد رابطه شخصی تر با آنها و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، کمک میکند.
کانال قابل سفارشی سازی است
کانالهای تلگرام تا حد زیادی قابل شخصیسازی هستند و به شما این امکان را میدهند تا برند و عناصر طراحی سفارشی را به کانال خودتان اضافه کنید.
سهولت در استفاده
تلگرام یک اپلیکیشن کاربرپسند و به راحتی قابل پیمایش است. همین امر، آن را برای فروشندگان و مشتریان ساده میکند.
ادغام با سایر ابزارها
تلگرام با ابزارها و خدمات دیگری مانند درگاههای پرداخت و پلتفرمهای تحلیلی ادغام میشود که به شما در تسهیل روند فروش و بررسی عملکرد کسبوکارتان کمک میکند.
کدام ویژگیهای تلگرام به شما در فروش محصولات کمک میکند؟
تلگرام دارای ویژگیهای زیادی برای کمک به تیمهای بازاریابی و فروش برای جذب مشتریان بالقوه، دستیابی به اهداف تجاری و فروش است.
این ویژگیهای تلگرام را بررسی کنید:
- قابل استفاده روی چند دستگاه: اپلیکیشن تلگرام میتواند همزمان روی چند دستگاه کار کند. این یک ویژگی عالی است که به بیش از یک ادمین یا پشتیبان فروش اجازه میدهد تا مکالمات مشتری را مدیریت کنند و همزمان به چندین نفر پاسخ دهند.
- رباتهای پیچیده: جدا از چت بات معمولی که میتواند مکالمات سادهای را انجام دهد، رباتهای تلگرام میتوانند عملکردهای پیشرفته تری مانند ارسال محتوا و دریافت پرداخت را انجام دهند. این امر تا حد زیادی به تیمهای فروش و پشتیبانی مشتری کمک میکند تا تجربیات بهتری را در اختیار مشتریان قرار دهند.
- سهولت در برقراری روابط: مشتریان گاهی اوقات تمایلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خودشان ندارند. تلگرام تعامل با مشتریان را آسان میکند، زیرا تنها چیزی که برای برقراری ارتباط با یک کاربر نیاز دارید، نام کاربری اوست.
- بازاریابی ویدیویی: تلگرام امکان ارسال محتوای چندرسانهای را فراهم کرده است، زیرا همه فایلها در فضای ابری ذخیره میشوند. با استفاده از استراتژیهای بازاریابی ویدئویی میتوانید به فرایند تبدیل مشتریان سرعت دهید. بازاریابی ویدئویی از نظر 76 درصد از تیمهای بازاریابی به عنوان یک استراتژی مفید برای افزایش فروش شناخته میشود.
چگونه از کانال تلگرام، نهایت استفاده را ببریم؟
در اینجا چند نکته ارزشمند برای استفاده حداکثری از کانال تلگرام خود در حین کسب درآمد آورده شده است.
ادمین استخدام کنید
کانال تلگرام شما باید فعال باشید. هم جهت درج محتوا و هم پاسخگویی. اگر فرصت آن را ندارید، پس ادمین تلگرام استخدام کنید. برای پیدا کردن و استخدام ادمین تلگرام میتوانید از سایت های دورکاری مثل این سایت استفاده کنید.
یک لوگوی ساده طراحی کنید
لوگو کانال تلگرام نباید جزئیات یا اطلاعات زیادی را در بر گیرد. از عکسهای واقعی افراد به جای لوگو استفاده نکنید.
از کلمات کلیدی در نام کانال استفاده کنید
کلمات کلیدی ابزارهای قدرتمندی هستند که کاربران را به کانال میرسانند. کلمات کلیدی باید حوزه کاری کانال را نشان داده و مشخص و صادق باشند. استفاده از کلمات کلیدی موجب میشود در نتایج جستجوی محصولات توسط کاربران دیده شوید.
به طور مداوم پست بگذارید
به استراتژی محتوا نیاز دارید. مخاطبان باید هر روز، محتوای جدیدی را دریافت کنند. ارسال محتوا یک بار در ماه توجیهی ندارد و فقط اعضای کانال را از دست خواهید داد.
از هشتگ در متن پستها استفاده کنید
تلگرام، هشتگ را پشتیبانی میکند. استفاده از هشتگ موجب میشود تا مخاطبان با کلیک روی آن، پست ها یا محصولات مرتبط را هم ببینند.
زیاد پست نکنید
انتشار حدود 15 پست جدید در روز هم زیاد است! طبق تجربه ، هرچه بیشتر پست کنید، احتمال قطع صدای نوتیفیکیشن کانال شما هم بیشتر میشود. بله، ارسال مداوم نوتیفیکیشن، آزاردهنده است و کاربران آنها را بیصدا میکنند. کانالهای بیصدا به معنای بازدیدهای کمتر و کاربران فعال کمتر است. اگر از 1000 کاربر فقط 10 کاربر محتوای شما را ببینند، چگونه میتوانید محصولات یا تبلیغات خودتان را ارسال کنید؟
اطلاعات محصولات یا خدمات را با جزییات مناسب (و نه خیلی طولانی) بنویسید
محصولات یا خدمات خود، به همراه چند عکس یا فیلم، به همراه مهمترین ویژگیهای آن و قیمت آن بنویسید. سپس روش سفارش به همراه لینک یا اطلاعات تماس را به صورت شفاف قید کنید. به جای نوشتن توضیحات کامل محصول، اگر سایت فروشگاهی دارید، لینک آن محصول را قرار دهید تا افرادی که مایل بودند بیشتر بخوانند، به سایت شما مراجعه کنند. اگر سایت ندارید، میتوانید توضیحات محصولات را در https://telegra.ph بنویسید و لینک آن را قرار دهید.
محتوای منحصر به فرد را منتشر کنید
کپی کردن مطالب از کانالهای دیگر یا اینترنت را متوقف کنید. اول اینکه مردم قبلا آن را دیدهاند. دوم اینکه، بی احترامی به قوانین کپی رایت خوب نیست. در ضمن در کنار معرفی کالا یا خدمات خود، میتوانید مقالات یا ویدئوهای آموزشی مرتبط به محصولات یا خدمات خود را هم در کانال قرار دهید.
اتوماسیون را با کمک رباتهای تلگرام اجرا کنید
اگر از تلگرام برای تبلیغ محصولات یا خدمات خودتان استفاده میکنید، میتوانید فرآیند فروش و مشاوره را آسانتر کنید. یک ربات رایگان با سوالات و پاسخهای متداول ایجاد کنید که میتواند جایگزین ادمینی شود که هر روز به سوالات یکسانی پاسخ میدهد. با کمک ربات، میتوانید سفارشات و مخاطبین جدید را بدون تلاش زیاد، جمع آوری کنید.
از کانال و گروه تلگرامی در کنار هم استفاده کنید
کانال یا گروه، یا هر دو را بسازید. بسیاری از شرکتها یک کانال برای اخبار و به روز رسانیهای رسمی و گروهی دارند که کاربران در آن سوالات و مسائل خود را تبادل میکنند و به یکدیگر کمک میکنند. بهترین استراتژی کسب درآمد از تلگرام، جلب رضایت کاربران و مشتریان از هر طریق ممکن است.
استفاده از کانالهای تلگرام برای تبلیغ سایر لینکهای اجتماعی
اگر یک صفحه فیس بوک، اینستاگرام یا حتی گروه واتساپی دارید، هر چند وقت یک بار لینکها را در کانال خودتان به اشتراک بگذارید. کاربران در نهایت میتوانند یکی از پلتفرمها را دنبال کنند و این راه شما برای حفظ ارتباط با آنها است.
از نظرسنجی غافل نشوید
در تلگرام، قابلیت گذاشتن Vote (نظرسنجی) دارید. میتوانید از مخاطبان در مورد محصولات، خدمات جدید و….نظرسنجی کنید تا بتوانید مناسبترین محصولات یا خدمات را در اختیارشان قرار دهید.
تخفیف و جشنواره
تخفیف را همه دوست دارند! حتی با آن که خیلی مواقع میدانند که شاید آن تخفیف از نظر قیمتی، فریبنده و غیر واقعی باشد، ولی باز هم دوست دارند با تخفیف خرید کنند. به بهانه های مختلف، در قالب مسابقه، جشنواره و…، از دادن آفر یا تخفیف به مدت محدود به مخاطبانتان غافل نشوید.
تبلیغ کانال خود در سایر کانال ها
تبلیغات، هزینه نیست. سرمایه گذاری است. هر چند وقت یک بار، کانال خود را در کانال های پربازدید عمومی یا اختصاصی نزدیک به موضوع کسب و کار خود، تبلیغ کنید تا عضو بگیرید.
تسهیل ارتباط با مشتریان یا مخاطبان
اطلاعات تماس (مثل آی دی یا شماره تلفن پشتیبان، ایمیل و…) را داخل کانال قرار دهید و در سریع ترین زمان هم به مشتریانتان جواب دهید. هر بار تاخیر ممکن است به قیمت از دست دادن یکی از مشتریان شما منجر شود. افراد و مخصوصا خریداران دوست دارند تا به سرعت به سوالات آنها درباره محصول یا خدمت پاسخ داده شود، وگرنه یک فروشگاه دیگر را جایگزین شما خواهند کرد.
آیا شما هم برای فروش محصولات تان از تلگرام استفاده میکنید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.