رپورتاژ

گوگل اپتیمایز (Google optimize) چیست و چگونه به بهینه سازی سایت ما کمک می‌کند؟

گوگل اپتیمایز یکی دیگر از جدیدترین سرویس‌های گوگل هست که به‌عنوان ابزاری پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیره. در واقع این سرویس مکمل گوگل آنالیتیکس محسوب شده و به وب مسترها و سئوکاران کمک می‌کنه تا بهتر و راحت‌تر فرایند بهینه‌سازی سایت را انجام بدن. این ابزار با بهره‌گیری از امکانات گسترده و کاربردی، توانسته با بسیاری از ابزارهای غیر رایگان همچون Adobe Target، VWO و … به خوبی رقابت کنه. با استفاده از گوگل آپتیمایز می‌توان به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی انواع تست‌ها رو روی سایت پیاده‌سازی کرد. با بهره‌گیری از امکانات و قابلیت‌های کاربردی این ابزار، می‌توان از بهترین دوره گوگل ادز برای سایت جهت پیشبرد اهداف فروش و ارائه خدمات استفاده کرد. البته این سرویس، قابلیت‌ها و امکانات فراوانی داره که در ادامه این مطلب بیشتر به اون‌ها خواهیم پرداخت.

گوگل اپتیمایز چیست؟

قبل از اینکه در مورد ماهیت و ساختار این ابزار صحبت کنیم، ابتدا بهتره به معنای واژه اون بپردازیم. منظور از کلمه optimize در فرهنگ لغات فارسی به معنای بهینه‌سازی هست. همان‌طور که از نام این پلتفرم پیداست، از اون با هدف بهینه‌سازی و بهبود وضعیت سایت استفاده می‌شه. البته برای بهینه‌سازی هر چه بهتر سایت و حرکت دادن اون در مسیر پیشرفت و ارتقاء علاوه‌بر به‌کارگیری گوگل اپتیمایز و سایر ابزارهای مکمل، بهتره نسبت به خرید تبلیغات گوگل نیز از مرجعی معتبر اقدام کنید تا نتیجه حاصله اثربخش‌تر بشه!

گوگل اوپتیمایز، پلتفرمیه که به منظور پیاده‌سازی فرضیه‌ها و آزمایشات مختلف روی سایت مورد استفاده قرار می‌گیره. در واقع این ابزار، بستری بسیار مناسب برای آزمایش کردن تغییراتیه که قصد دارید اون‌هارو روی سایت خودتون پیاده‌سازی کنید. برای نمونه اگر به تازگی استراتژی جدیدی برای محتوای سایت خودتون در نظر گرفتید، می‌تونید با استفاده از گوگل اپتیمایز اون رو به‌صورت آزمایشی روی سایت اجرا کرده و گزارش‌‌های دقیقی مبتنی بر نتایج و داده‌های این آزمایش به‌دست بیارید.

توجه داشته باشید که این ابزار در دو نسخه رایگان و پولی عرضه شده. در نسخه رایگان کاربران مجاز به استفاده از امکانات محدود و اولیه هستند. درحالی‌که در نسخه پولی، می‌شه به تمامی امکانات و برخی قابلیت‌های ویژه دسترسی پیدا کرد.

مهم‌ترین مزیت‌های Google Optimize

حالا که با ابزار گوگل اپتیمایز آشنا شدید، نوبت اون هست که مزیت‌ها و فواید استفاده از اون رو بیان کنیم. در‌حالت‌کلی، امروزه هر وب‌سایتی برای پیشبرد اهداف خود و همچنین اجرای تغییرات مورد نیاز، باید از ابزارهایی همچون Google Optimize استفاده کنه. این ابزار مزیت‌های زیادی برای مدیران وب‌سایت‌ها داره که در ادامه بعضی از مهم‌ترین اون‌هارو معرفی می‌کنیم:

  • قابلیت باز طراحی سایت

  • کاهش ریسک و خطرات مربوط به ایجاد تغییرات در سایت

  • افزایش نرخ تبدیل

  • امکان آزمایش تغییر در قیمت محصولات

  • اجرا و آزمایش انواع تغییرات در سایت

امکانات و قابلیت‌های گوگل اپتیمایز

برای اینکه بیشتر و بهتر با گوگل اپتیمایز آشنا شوید، لازمه تا امکانات و قابلیت‌های این سرویس رو به‌صورت کامل معرفی و بررسی کنیم. در حقیقت، این ابزار به واسطه امکانات منحصربه‌فرد خودش توانسته به یکی از بهترین سرویس‌های بهینه‌سازی سایت تبدیل بشه. یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین امکانات این سرویس، قابلیت ترکیب‌شدن با دیگر دیتاهای گوگل هست! منظر از این سرویس موارد زیر هستند:

  • Surveys

  • Analytica

  • Tag Manager

گوگل اپتیمایز در اصل مکملی برای هر یک از ابزارهای فوق بوده و می‌تونه به مدیران سایت‌ها در فرایند بهینه‌سازی نرخ تبدیل نیز کمک کنه. به زبانی ساده‌تر، برخی از امکانات گوگل اپتیمایز با هدف بهبود نرخ تبدیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محاسبات آماری در گوگل اپتیمایز

این سرویس در محاسبات آماری مربوط به وب‌سایت‌ها، کاربرد گسترده‌ای دارند. با استفاده از روش محاسبات آماری، می‌توان از دانش احتمالات برای پیش‌بینی تغییرات و جایگاه سایت در آینده استفاده کرد! با بهره‌گیری از این نوع دیتاها، می‌توان در مدت زمان کمتری به نتایج دقیق و اثربخش دست یافت؛ اما مجددا باید تاکید کنیم که خرید تبلیغات گوگل، از مهم‌ترین اقداماتی هست که پس از انجام تست‌های مختلف توسط گوگل اپتیمایز، باید اون رو انجام بدید.

امکانات نسخه پرمیوم (غیر رایگان) گوگل آپتیمایز

همان‌گونه که در مطالب بالا گفتیم، نسخه پولی این سرویس، امکانات و قابلیت‌های بیشتری رو در اختیار کاربران قرار می‌ده. از امکانات این نسخه می‌توان به امکان افزودن تمامی اطلاعات آنالیتیکس، آزمون‌های چند متغیره، انجام تست پیشرفته، پشتیبانی از مشتریان اشاره کرد. البته به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که برخی از تست‌های ویژه همچون تست a/b تنها در نسخه غیر رایگان این سرویس قابل استفاده هست.

امکان تبدیل تست به ایده نهایی و قابل اجرا در سایت!

اگر شما هم مانند خیلی از افراد، رنگ CTR خودتون رو در گوگل اپتیمایز تغییر داده‌اید و این امر باعث‌ شده تا نرخ تبدیل سایت شما بهتر بشه، پیشنهاد می‌کنیم حتما اون رو از نسخه آزمایشی به حالت اصلی تبدیل کنید. با انجام دادن این کار، نسخه اصلی سایت شما برای همه کاربران نمایش داده می‌شه.

چه تست‌ها و آزمایشاتی در Google Optimize استفاده می‌شود؟

در این سرویس، تست‌ها و آزمایشات متعددی برای بررسی وضعیت بهینه‌سازی سایت‌ها وجود دارد. علاوه‌براین، شما در گوگل اپتیمایز می‌تونید برخی از تست‌های ضروری رو روی سایت خودتون اجرا کنید. در ادامه 5 مورد از بهترین و پرکاربردترین تست‌های Google Optimize رو بررسی می‌کنیم.

1- تست A/B

این تست، از جمله معروف‌ترین آزمایشاتی هست که در زمینه بازاریابی آنلاین استفاده می‌شه. تست A/B، معمولا بین دو یا چند صفحه از سایت پیاده‌سازی می‌شه. هدف از انجام این تست، پی بردن به عملکرد هر یک از صفحات مورد هدف در تغییرات جدید هست. به عبارتی، شما با استفاده از این آزمایش می‌تونید تغییرات جدید رو روی صفحات مورد نظر سایت اجرا کرده و از وضعیت صفحات پس از اجرای این تغییرات مطلع بشید. این تست در عین ساده بودن، کاربرد بسیار گسترده‌ای داره و همواره بهترین و دقیق‌ترین گزارشات از تغییرات اعمال شده رو به اشتراک می‌ذاره.

تست AB

2- تست تغییر URL سایت

یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی بسیاری از وب‌مسترها، انجام تست تغییر سریع و راحت URL سایت هست. خوشبختانه این امکان توسط سرویس گوگل اوپتیمایز فراهم شده. در واقع برای تغییر مسیر یا آدرس URL یک یا چندین صفحه از سایت در جاوا اسکریپت، می‌توان از Google optimize استفاده کرد. البته این تغییرات مسیر و آدرس به‌صورت آزمایشی نیز انجام می‌شه.

هدف اصلی از اجرای این آزمایش در گوگل اوپتیمایز، در اصل بررسی رفتار کاربران پس از تغییر مسیر یا آدرس صفحات به‌صورت اتفاقی هست. با استفاده از این تست، می‌تونید دو ایده یا فرضیه رو به‌صورت هم‌زمان برای هر صفحه از سایت آزمایش کنید. اگر وب‌سایت فروشگاهی دارید، می‌تونید دو فرضیه اینکه فرایند پرداخت به‌صورت تک صفحه‌ای باشه یا چند صفحه‌ای رو آزمایش کنید.

3- آزمایشات چند متغیره و سمت سرور در گوگل اپتیمایز

علاوه‌بر انجام آزمایشات فوق، می‌توان در این سرویس انواع تست‌های مربوط به بخش برنامه‌نویسی سایت رو انجام داد. اگر قصد دارید تغییراتی در بخش فنی و کدنویسی سایت خودتون ایجاد کنید، قبل از اجرای اون‌ها، بهتره به‌صورت آزمایشی این فرضیه‌ها رو بررسی کنید. از این تست‌ها برای تغییرات پیچیده و فنی در سایت استفاده می‌شه.

همچنین، در گوگل اوپتیمایز امکان انجام آزمایشات چند متغیره نیز وجود داره. منظور از آزمایش‌های چند متغیره همان ترکیب چندین تست با یکدیگر و اجرای هم‌زمان اون‌هاست.

عناصر کلیدی Google Optimize

قبل از اینکه در مورد عناصر کلیدی این سرویس ویژه صحبت کنیم، شما باید بدونید که در صورت نداشتن ایده خاص برای ایجاد تغییر و تحول در سایت خود، باید از برخی شرکت‌های متخصص دیجیتال مارکتینگ و سئو کمک بگیرید.

شرکت‌هایی همچون وی دیجیتال مارکتینگ تمامی خدمات مربوط به بهینه‌سازی و تبلیغات سایت رو به‌صورت حرفه‌ای و اثربخش ارائه می‌ده. در واقع خدمات دوره گوگل ادز رو به‌صورت حرفه‌ای، نتیجه محور و با تمرکز بر پرفورمنس انجام می‌دن. با استفاده از دوره گوگل ادز این شرکت، شما می‌تونید نحوه بازاریابی موثر در بستر موتورهای جستجو رو به خوبی یاد بگیرید و پس از اعمال تغییرات در سایت خودتون، برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر اون از تبلیغات گوگل نیز بیشترین بهره‌برداری رو داشته باشید.

عنصر ویرایشگر در گوگل اپتیمایز

این صفحه ویرایشگر که در سرویس Google Optimize قابلیت دسترسی دارد، خود دارای 2 عنصر است:

  • App Bar

  • پالت ویرایشگر

App Bar

در ابزار گوگل اوپتیمایز، قابلیتی تحت عنوان نوار برنامه وجود داره. این بخش در واقع مانند راهنمایی هستش که به شما کمک می‌کنه اطلاعات پایه‌ای در مورد آزمایشات موردنظر خودتون رو به‌دست بیارید. منظور از این اطلاعات مواردی مانند تغییرات، وضعیت سایت، نوع تست و … هست. تمامی این اطلاعات در نوار برنامه برای شما نمایش داده می‌شن. البته افزون بر این دیتا، شما می‌تونید در بخش App Bar به موارد زیر دسترسی پیدا کنید:

  • انتخاب سایر عناصر و اعمال تغییرات

  • ویرایشگرهای انواع کد css، جاوا اسکریپت و …

  • استفاده از انتقال تنظیمات این عنصر برای منتقل کردن هر آیتم در صفحه ویرایشگر

پالت ویرایشگر و قابلیت‌های آن

پالت ویرایشگر دومین عنصر در صفحه ویرایشگره که هم‌زمان با App Bar به‌کار برده می‌شه. با استفاده از این ویرایشگر، می‌توان انواع کدهای جاوا اسکریپت و css را بارگذاری کرد.

اهداف مختلف در Google Optimize

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز و قابل‌توجه گوگل اپتیمایز، اینه که شما می‌تونید اهداف خودتون از تغییرات رو به‌صورت دقیق به‌کار ببرید؛ یعنی دیگر نیازی نیست تا از هدف‌ها به‌صورت پیش‌فرض استفاده کنید. در این سرویس دو هدف ارائه داده می‌شه:

  1. هدف سیستمی

  2. هدف‌های شخصی‌سازی

اهداف سیستمی

این دسته از اهداف در شرایط مورد نیاز، توسط خود گوگل اپتیمایز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اهدافی همچون مشاهده صفحه، تبلیغات کلیک شده، مدت زمان بازدید و …، همگی از هدف‌های سیستمی هستند. به نوعی کمپین‌های تبلیغات در گوگل و اهداف سیستمی در گوگل اپتیمایز دقیقا با یکدیگر ترکیب می‌شن تا کاربران بتونن از طریق این ابزار به‌راحتی آمار و نتایج حاصل از ادوردز رو بررسی کنند.

اهداف سفارشی

چنانچه قصد دارید اهداف فراتر از هدف‌های سیستمی برای وب‌سایت خودتون تعریف کنید، پس بهتره از این قابلیت بهره ببرید. اهداف سفارشی یا شخصی‌سازی‌شده به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شن:

  • اهداف بازدید صفحه

  • اهداف رویداد

اهداف رویداد، از بازدید صفحه اجتناب کرده و تنها به مواردی که به تعامل و ارتباط کاربر با سایت دارند، تمرکز می‌کنه. به‌عبارتی، با استفاده از این اهداف می‌توان تجربه کاربری افراد با هر یک از صفحات سایت رو آنالیز کرد؛ اما در مقابل، اهداف بازدید صفحه در کل نمای هر صفحه و میزان بازدید اون رو مشخص می‌کنند.

از گوگل اپتیمایز در کنار کدام ابزارها می‌توان استفاده کرد؟

یکی دیگر از سوالات رایج سئوکارها این هست که از این سرویس در کنار کدام یک از ابزارهای گوگل می‌توان استفاده کرد؟ گوگل اوپتیمایز قابلیت ادغام با تعداد زیادی از ابزارهای کاربردی گوگل رو داره:

  • گوگل تگ منیجر

  • گوگل دیتا استودیو

  • گوگل آنالیتیکس

  • گوگل ادز می‌تونه

  • و …

علت اینکه ما به شما پیشنهاد می‌دیم حتما از دوره گوگل ادز حرفه‌ای برای یادگیری و تسلط بر مبانی تبلیغات استفاده کنید، اینه که این سرویس قابلیت ادغام با گوگل اپتیمایز رو داره. در حقیقت یکپارچه‌سازی فرایند تبلیغات در گوگل و بهینه‌سازی سایت، می‌تونه بیشترین بازدهی رو به‌وجود بیاره. بر خلاف تصور خیلی از افراد، تنها با انجام تبلیغات گوگل، نمی‌توان به نتایج اثربخش دست یافت. بلکه باید این فرایند با پروسه بهینه‌سازی سایت ترکیب بشه تا بتونه بهترین نتیجه رو به ارمغان بیاره.

تفاوت نسخه پرمیوم گوگل اپتیمایز با نسخه رایگان آن

در کل می‌توان گفت که ابزار Google Optimize، یک سرویس رایگان هست؛ اما مثل سایر ابزارها، این پلتفرم نسخه تجاری و بیزینسی نیز داره. البته به نسخه پرمیوم یا همان تجاری این ابزار، Google Optimize 360 گفته می‌شه. درصورتی‌که کسب‌و‌کار بزرگ و پیچیده‌ای دارید، باید از نسخه پولی این سرویس استفاده کنید تا بتونید تغییرات پیچیده و سخت رو به‌راحتی به‌صورت آزمایشی روی سایت پیاده‌سازی کنید. استفاده از این پلتفرم، برای سایت‌هایی تخصصی نیز در خرید تبلیغات گوگل و اثربخش‌تر کردن نتایج اون تاثیر بسزایی داره.

تفاوت نسخه پرمیوم گوگل اپتیمایز با نسخه رایگان آن

سخن پایانی

در این مطلب، سعی کردیم تا تمامی توضیحات و اطلاعات مربوط به ابزار پرکاربرد گوگل اپتیمایز رو در اختیار شما قرار بدیم. در نهایت باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که به دلیل ادغام این ابزار با ادوردز، مشورت و همکاری شما با یک موسسه دیجیتال مارکتینگ می‌تونه بسیار اثربخش باشه. شرکت وی دیجیتال مارکتینگ می‌تونه در راستای تحقق اهداف شما از بهینه‌سازی سایت و همچنین تبلیغات گوگل رو در کمترین زمان به حقیقت برسونه. در این شرکت، آموزش کامل و صفرتاصدی گوگل ادز به‌صورت کاملا رایگان عرضه شده تا شما هم بتونید از این طریق به اهداف خودتون در بهینه‌سازی سایت برسید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید