رپورتاژ

چگونه کاربران سایت را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

جالب است بدانید که 97 تا 98 درصد از بازدیدکنندگان سایت شما ناشناس باقی می‌مانند؛ یعنی اگرچه تلاش و هزینۀ زیادی برای هدایت ترافیک به سایت صرف می‌شود، کسب‌وکارها معمولاً فقط 2 تا 5 درصد از مخاطبان را شناسایی کرده و در ادامه نیز تنها بخشی از این بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کنند.

در عصر دیجیتال امروزی که کسب‌وکارهای آنلاین در حال رونق هستند، تبدیل کاربران سایت به مشتری یک جنبۀ حیاتی برای دستیابی به موفقیت است. در‌حالی‌که جذب بازدیدکنندگان به سایت شما مهم بوده، چالش واقعی در تبدیل این بازدیدکنندگان به مشتریان پولی تعریف خواهد شد.

در این مقاله به تکنیک‌های کاربردی و استراتژی‌هایی می‌پردازیم که در بهینه‌سازی نرخ تبدیل (conversion rate) و تبدیل کاربران سایت شما به مشتریان وفادار، مؤثر عمل خواهند کرد.

تکنیک‌های تبدیل کاربر به مشتری

هرچه یک کاربر راحت‌تر و بیشتر بتواند در سایت شما بچرخد، به احتمال بیشتری به مشتری تبدیل خواهد شد. در این راستا به 9 تکنیک مهم برای تبدیل کاربر به مشتری پرداخته‌ایم:

۱) درک مخاطب هدف خود

اساس هر تکنیک و استراتژی در علم بازاریابی، در درک مخاطبان هدف شما نهفته است. این بخش به اهمیت ایجاد شخصیت‌های خریدار (buyer personas)، انجام تحقیقات بازار و استفاده از ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل برای به‌دست‌آوردن بینش درمورد ترجیحات، نیازها و رفتارهای کاربران شما می‌پردازد. با درک مخاطبان خود، می‌توانید پیام‌های بازاریابی خود را بهتر تنظیم کرده و سایت خود را بر این اساس بهینه کنید.

۲) افزایش تجربۀ کاربر

تجربۀ کاربری یکپارچه در تبدیل کاربران سایت به مشتری بسیار مهم است. تجربۀ کاربری (User Experience) به بررسی مواردی می‌پردازد که تعامل کاربر با سایت را راحت‌تر می‌کند؛ مانند طراحی ناوبری بصری، زمان بارگذاری سریع و بهینه‌سازی سایت برای موبایل. با ارائۀ یک تجربۀ کاربرپسند می‌توانید اعتماد ایجاد کنید، تعامل را بهبود بخشید و نرخ پرش را کاهش دهید.

۳) ایجاد محتوای جذاب

محتوا نقش مهمی در جذب کاربران به سایت شما دارد. در این بخش اهمیت محتوای باکیفیت، آموزنده و جذاب که مخاطبان هدف شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، مورد توجه خواهد بود. در این بخش قالب‌های مختلف محتوا مانند پست‌های وبلاگ، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و مطالعات موردی را همراه با تکنیک‌های داستان‌گویی مؤثر برای جذب کاربران، و در ادامه سوق‌دادن آن‌ها به‌سمت تبدیل، بررسی خواهیم کرد.

۴) دعوت به اقدام مؤثر

یک دعوت به اقدام قوی (CTA) می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر نرخ تبدیل تأثیر بگذارد. این بخش به هنر ایجاد CTAهای قانع‌کننده‌ای می‌پردازد که کاربران را تشویق به انجام اقدامات موردنظر سازمان می‌کند.

۵) ایجاد اعتماد و اعتبار

اعتماد عاملی حیاتی در تبدیل کاربران سایت به مشتری است. در این بخش، استراتژی‌هایی برای ایجاد اعتماد و اعتبار، مانند نمایش گواهی‌های مشتری، نمایش گواهی‌های صنعت، ارائۀ ضمانت‌های بازگشت پول و ایمن‌سازی سایت شما با گواهی‌های SSL به کار گرفته می‌شود.

۶) بهینه‌سازی صفحات فرود (landing pages)

صفحات فرود در تبدیل کاربران سایت به مشتری بسیار مهم هستند. پیام‌های واضح و مختصر، سرفصل‌ها و کپی‌نویسی‌های متقاعدکننده، تصاویر مرتبط و… در landing pages یک سایت بسیار مؤثر عمل می‌کنند. در این راستا  A/Bتست نیز برای به‌حداکثر‌رساندن تبدیل، مؤثر عمل خواهد کرد.

۷) استفاده از قدرت اثبات اجتماعی (social proof)

اثبات اجتماعی ابزاری قدرتمند در تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید است؛ نظرات کاربران، رتبه‌بندی‌ها، تأییدیه‌های اینفلوئنسرها یا کارشناسان و مشارکت در رسانه‌های اجتماعی،social proof به حساب می‌آیند.

۸) استفاده از تبلیغات کلیکی (PPC)

در راستای اجرای این تکنیک ابتدا بهتر است بدانیم که تبلیغات کلیکی چیست. تبلیغات کلیکی که به‌عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نیز شناخته می‌شود، نوعی از تبلیغات آنلاین است که هر بار که کاربر روی این نوع تبلیغ کلیک می‌کند، تبلیغ‌کنندگان مبلغی را پرداخت می‌کنند. این تبلیغات معمولاً در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو یا در سایت‌هایی که با یک شبکۀ تبلیغاتی همکاری دارند نمایش داده می‌شوند.

در نمایش تبلیغات کلیکی، تبلیغ‌کنندگان کلمات کلیدی مشخصی را برای مخاطبان خاصی هدف قرار می‌دهند. هنگامی که کاربر کلمۀ کلیدی را جست‌وجو کرده یا از سایتی بازدید می‌کند که با معیارهای هدف تبلیغ‌کننده مطابقت دارد، تبلیغ نشان داده می‌شود. در ادامه اگر کاربر روی تبلیغ کلیک کند، هزینۀ آن کلیک از تبلیغ‌کننده دریافت خواهد شد.

این نوع تبلیغ به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد بودجه و کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کرده و عملکرد تبلیغات خود را به‌دقت بسنجند. این شکل از تبلیغات می‌تواند در هدایت ترافیک هدفمند به یک سایت و ایجاد سرنخ یا فروش، بسیار مؤثر باشد.

۹) اجرای هدف‌گذاری مجدد و بازاریابی مجدد (Retargeting and Remarketing)

هدف‌گذاری مجدد و بازاریابی مجدد تاکتیک‌های قدرتمندی برای جذب مجدد کاربرانی هستند که به محصول، خدمت یا کسب‌وکار علاقه نشان داده‌اند، اما هنوز به مشتری تبدیل نشده‌اند. کانال‌های مختلف مانند تبلیغات نمایشی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، محل اجرای این نوع تکنیک به حساب می‌آیند.

مخلص کلام

تبدیل کاربران سایت به مشتری فرایند پیچیده‌ای است که به رویکردی جامع نیاز دارد. با درک مخاطبان هدف خود، افزایش تجربۀ کاربر، ایجاد محتوای متقاعدکننده، نوشتن CTAهای مؤثر، ایجاد اعتماد، بهینه‌سازی صفحات فرود، استفاده از اثبات اجتماعی، شخصی‌سازی تلاش‌های بازاریابی و استفاده از تکنیک‌های هدف‌گیری مجدد، می‌توانید نرخ تبدیل خود را به میزان قابل ‌توجهی افزایش دهید و کاربران سایت را به مشتری ثابت و وفادار خود تبدیل کنید. در انتها نیز به یاد داشته باشید که بهینه‌سازیِ تبدیلْ یک فرایند مداوم است که به نظارت، آزمایش و اصلاح مستمر نیاز دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید