رپورتاژ

تحول دیجیتال در صنعت خودرو؛ دیجیتالی شدن خودروسازی

امروزه ترندهای تکنولوژی، خواسته‌ها و نیازهای مشتریان جدید، اینترنت اشیا و پیشرفت‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی (AI) و بسیاری از موارد دیگر منجر به این شده‌اند که تحول دیجیتال در صنعت خودرو به یک نیاز اساسی برای این صنایع تبدیل شود. به طور کلی باید دقت داشت که تحول دیجیتال در خودروسازی ممکن است شامل فرایندهای مختلفی از جمله طراحی محصولات، ساخت آنها، نگهداری از محصولات و تجهیزات تولید شده، عملیات فروش و بازاریابی و بسیاری از موارد دیگر شود.

رقابت در صنعت خودرو در 20 سال گذشته با تغییرات اساسی مواجه بوده است. تسلا در سال 2003 تاسیس شد و از ژوئن سال 2020 به باارزش‌ترین تولیدکننده خودرو در دنیا تبدیل شد. سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه تکنولوژی‌های جدید و دیجیتال یکی از مهم‌ترین عواملی بود که روی موفقیت آن تاثیر داشت.

تحول صنعت خودرو در عصر دیجیتال

دقیقا مانند هر کسب و کار دیگری شرکت‌های خودروسازی نیز علاقه‌مند هستند تا کسب و کار خود را دیجیتالی کرده و با این کار استفاده درست از داده‌ها را بهینه‌سازی کرده و از طرف دیگر امنیت خود را نیز ارتقا دهند. از جمله مهم‌ترین مزایای تحول دیجیتال در صنعت خودرو می‌توان به بهره‌وری بیشتر در این صنعت اشاره کرد که در نهایت منجر به سودآوری بیشتر شرکت‌های خودروسازی خواهد شد. بسیاری از فرایندهای موجود در صنعت خودروسازی می‌توانند از تکنولوژی‌های جدید مانند داده‌های و یادگیری عمیق استفاده کرده و به‌صورت خودکار انجام شوند.

تحول دیجیتال در صنعت خودرو

تعریف تحول دیجیتال

تحول دیجیتال به معنای ایجاد تغییراتی در فرهنگ سازمانی و تکنولوژی‌های استفاده شده در یک سازمان به منظور رسیدن به حداکثر بهره‌وری در حوزه‌ها و فرایندهای مختلف یک شرکت، کسب و کار یا صنعت خاص است. در تحول دیجیتال از فناوری‌های جدید به منظور اتوماسیون و خودکارسازی بسیاری از فرایندهای مختلف استفاده می‌شود که این کار در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های سازمانی و در نتیجه سودآوری بیشتر شرکت‌ها خواهد شد.

موضوع تحول دیجیتال یا دیجیتالی‌شدن در سال‌های اخیر به یک مفهوم کلیدی و مهم در دنیای کسب‌و‌کار و تجارت تبدیل شده است. این مفهوم (Digital Transformation) به فرآیند استفاده از فناوری و تکنولوژی برای ایجاد بهبود اساسی در نحوه عملکردهای مختلف سازمان‌‎ها و بخش‌های مختلف آن‌ها و همچنین ارائه ارزش‌های مهم، تاثیرگذار و بااهمیت به مشتریان و کاربران خود اشاره دارد.
از آن‌جایی که مشاغل در هر اندازه و ابعادی نیاز به پذیرش و یادگیری اصول و مفاهیم تحول دیجیتال را تشخیص داده‌اند و نیاز آن روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود، تقاضای فزاینده‌ای برای متخصصان و کارشناسان ماهر وجود دارد که بتوانند این تغییرات و تحول را رهبری، مدیریت و اجرا کنند. اینجاست که آموزش و مشاوره تحول دیجیتال اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

 

برای اطلاعات بیشتر درباره مفهوم تحول دیجیتال و تعریف آن، همچنین بررسی دوره آموزش و مشاوره تحول دیجیتال می‌توانید به وب سایت اینفورتک که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی، مانند هوشمند سازی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و همزاد دیجیتال فعالیت دارد مراجعه کنید. برای ورود اینجا کلیک کنید.

 

مزایای تحول دیجیتال در صنعت خودرو

رقابت در صنعت خودرو همواره سخت بوده و در سال‌های اخیر به علت پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف سخت‌تر نیز شده است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه باید روز به روز خود را با تقاضاها و نیازهای جدید مشتریان وفق دهند که این نیازها به‌سرعت در حال تغییر است. پس به طور کلی می‌توان گفت که تحول دیجیتال در صنعت خودرو یک مسئله اجتناب نا‌پذیر است. از جمله مهم‌ترین مزایای این تحول دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسخگویی بهتر و سریع‌تر به نیازها و خواسته‌های مشتریان که در نهایت منجر به بهبود تجربه مشتری می‌شود.
  • تقویت موقعیت شرکت در بازار
  • جلو افتادن در رقابت با رقبا

این امر به خصوص برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ چراکه رقبای آنها در حال تجربه تحول دیجیتال هستند که باعث موفقیت و پیروزی آنها در رقابت می‌شود. از دیگر مزایای مهمی که تحول دیجیتال در خودروسازی می‌تواند به همراه داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودکارسازی بسیاری از فرایندهای مختلف به بالابردن سرعت تولید محصولات و خودروهای مختلف کمک خواهد کرد.
  • کاهش هزینه‌های تولید محصولات که به کاهش هزینه‌های کلی صنعت خودروسازی کمک خواهد کرد.
  • عدم وابستگی فعالیت‌های سازمانی به نیروی انسانی و انجام فرایندها و عملیات مختلف به‌صورت کاملا خودکار که بهره‌وری صنعت خودروسازی را بهبود می‌دهد.
  • سودآوری بیشتر برای شرکت و کسب و کار
  • طراحی محصولاتی که سازگاری بیشتری با مشتریان دارند و نیازها و خواسته‌های مشتریان به شکل بهتری در آنها رعایت شده است.
  • بهینه‌سازی زنجیره تامین در صنعت خودروسازی

چالش‌های تحول دیجیتال در خودروسازی

تحول دیجیتال در صنعت خودرو با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو خواهد بود؟

از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که تحول دیجیتال در صنعت خودرو با آن مواجه خواهد بود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری: تحول دیجیتال در این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است. از آنجایی که بازگشت سرمایه در این پروژه دیجیتالی شدن نامشخص است بسیاری از سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی آن خودداری می‌کنند.
  • عدم مشاهده سریع مزایا: مشاهده مزایای موردانتظار در تحول دیجیتال در این صنعت در مدت‌زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. این پروژه می‌تواند زمان زیادی طول بکشد تا به مزایای مدنظر برسد. به همین علت نیز این یک چالش مهم در راستای قانع کردن صنایع خودروسازی در راستای ورود به تحول دیجیتال است.
  • حریم خصوصی داده‌ها: شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی با تحول دیجیتال شروع به جمع‌آوری داده‌های مختلف از رانندگان و سایر مشتریان خود خواهند کرد.
  • پیچیدگی بالا: تحول دیجیتال به معنای تغییر مدل کسب و کار و ارائه ارزش جدید به مشتری است. این مسئله شامل تغییرات زیاد و البته عمده‌ای خواهد بود که ممکن است تمامی عملیات را در صنعت خودروسازی تحت تاثیر خود قرار دهد. این پیچیدگی بالا نیز ممکن است به یک چالش بسیار مهم در تحول دیجیتال در خودروسازی تبدیل شود.

استفاده از همزاد دیجیتال در صنعت خودرو

همزاد دیجیتال در صنعت خودرو می‌تواند در موارد متعددی مورداستفاده قرار گیرد که از جمله این موارد می‌توان به استفاده از آن در مرحله طراحی سیستم و خودروهای جدید، مدل‌سازی مصرف انرژی خودروهای ساخته شده یا مدل‌هایی از این خودروها، بررسی راندمان چرخ و لاستیک خودروها، بررسی وضعیت شارژ باتری خودرو، بررسی میزان برق مصرف شده در بخش‌ها و اجزای مختلف خودرو، بهینه‌سازی جریان تولید خودروها، طراحی بازوهای رباتیک برای ساخت انواع خودرو و …. اشاره کرد. پس به طور کلی همزاد دیجیتال را می‌توان از اجزای بسیار مهم در تحول دیجیتال در صنعت خودرو دانست.

آن چه در مقاله خواندید

تحول دیجیتال در صنعت خودرو به یک مسئله غیرقابل اجتناب در سال‌های اخیر تبدیل شده است؛ چراکه کسب و کارهای زیادی که فعال در حوزه خودرو هستند امروزه به این موضوع روی آورده‌اند. تحول دیجیتال در خودروسازی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کرده و فرایندهای مختلف در این صنعت را بهبود دهد. از طرف دیگر این تحول دیجیتال با چالش‌هایی نیز مواجه است که غلبه بر آنها برای موفقیت در بازار خودرو از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 

در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با اینفورتک، مشاوره و آموزش دهنده دوره‌های تحول دیجیتال (https://infourtech.com) در تماس باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید