رپورتاژ

روش های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

کسانی که با وجود یک سایت پربازدید به فروش قابل‌توجهی دست نیافتند، معمولا از راه‌اندازی سایت پشیمان شده‌اند و فکر می‌کنند تلاش‌ها و هزینه‌های آن‌ها برای سئوی سایت بی‌نتیجه بوده است. در واقع آن‌ها از اهمیت و مزایای افزایش نرخ تبدیل برای سایت اطلاعی ندارند. سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل، می‌تواند سایت شما را به صفحه اول و حتی سایت اول گوگل برساند؛ اما این بهینه سازی نرخ تبدیل است که منجر به کسب درآمد از سایت خواهد شد.

اگر در سایتتان محصولی برای فروش یا خدمتی برای ارائه دارید، کاربران شما باید به مشتری تبدیل شوند. روش‌های مختلفی برای افزایش و بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت وجود دارد. در مقاله پیش روی به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم، همچنین به شما می‌گوییم که با سفارش تولید محتوا متنی تا چه میزان به پیشرفت سایت خود کمک خواهید کرد. ابتدا در مورد اهمیت افزایش و بهبود نرخ تبدیل، تعریف و مزایای آن توضیحات مختصری را ارائه داده‌ایم. لطفاً تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

بهینه سازی نرخ تبدیل به چه معناست؟

عبارت بهینه سازی نرخ تبدیل CRO مخفف (Conversion Rate Optimization)، به شاخه‌ای از بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که با هدف بهبود نرخ تبدیل صفحات وب انجام می‌شود. این روش، سودآوری صفحات سایت را بالا می‌برد. در این روش ترکیبی از روانشناسی، بازاریابی و طراحی وب جهت تحلیل رفتار کاربر، به کار گرفته می‌شود. اگر روش‌های بهبود نرخ تبدیل بتواند، بازدیدکننده یا همان کاربر را به مشتری تبدیل کند، بهینه سازی نرخ تبدیل تأثیرگذار بوده است.

اهمیت افزایش نرخ تبدیل

در مقدمه گفتیم که بدون بهینه کردن نرخ تبدیل سایت، سئوی سایت فروشگاهی و رساندن آن به اولین جایگاه گوگل، بی‌نتیجه خواهد بود. اگر کاربرانی که به سایت شما آمده‌اند، بدون خرید از سایت خارج شوند، فایده‌ زیادی برای شما نخواهند داشت. مطمئناً، هدف فقط بالا بردن ترافیک سایت نیست و در واقع هدف از راه‌اندازی سایت، فروش محصولات و خدماتتان بوده است. در این صورت باید برای بهینه سازی و بهبود نرخ تبدیل سایت فکری کنید.

مزایای افزایش نرخ تبدیل

مفهوم نرخ تبدیل به معنی نسبت تعداد بازدیدکنندگان یا مشتریانی است که به یک‌ وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین مراجعه کرده و به مشتری واقعی تبدیل شده‌اند. در واقع بازدید آن‌ها منجر به خرید از سایت شده باشد. همین تعریف، مزایای افزایش و بهبود نرخ تبدیل را به‌طور واضح نشان می‌دهد که در لیست زیر آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

  • افزایش درآمد: مهم‌ترین مزیت بهبود نرخ تبدیل و افزایش آن، افزایش تعداد مشتریان واقعی و در نتیجه فروش و کسب درآمد بیشتر است.
  • بهبود تجربه کاربری: بالا بودن نرخ تبدیل به منزله رضایت کاربران از سایت است و به‌عبارتی تجربه کاربری خوبی از سایت شما دارند. عوامل متعددی از جمله سرعت لود شدن سایت و محتوای مفید و کاربردی در بهبود تجربه کاری برای سایت موثر هستند. شما می‌توانید با سفارش تولید محتوای متنی اصولی و کارآمد، بهترین تجربه را برای بازدیدکنندگان از سایت به وجود آورده و آن‌ها را به مشتری واقعی و حتی دائم خود تبدیل کنید.
  • کاهش هزینه‌های بازاریابیدر پی روند افزایش مشتری و در صورت انجام راهکارهایی برای وفادار کردن آن‌ها، تبلیغات بدون هزینه‌ای برای سایت رقم خواهد خورد. مشتریان واقعی و راضی، محصولات سایت یا همان فروشگاه آنلاین شما را به دیگران معرفی می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید بخشی از هزینه‌هایی که برای بازاریابی در نظر گرفته‌اید را کم کنید.

مزایای افزایش نرخ تبدیل

چند ترفند طلایی برای بالا بردن نرخ تبدیل

گاهی نرخ تبدیل با آزمون و خطا یا تست A/B افزایش می‌یابد. در واقع یک تغییر کوچک، تأثیر خود را در سایت خواهد گذاشت و میزان خرید را بالا می‌برد؛ اما آگاهی و شناخت ترفندهای افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر و سریع‌تر به نتیجه برسید. در ادامه، با چند راهکار و ترفند برای این کار آشنا خواهید شد.

اضافه کردن پاپ آپ به سایت

پاپ آپ (Pop-Up) به خودی خود، نرخ تبدیل را بالا می‌برد. اگر شما یک پاپ آپ مناسب طراحی کنید، می‌توانید درصد بیشتری از بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. به کارگیری این روش، نرخ تبدیل را به‌صورت میانگین تا 9.28 درصد افزایش می‌دهد.

اضافه کردن چت آنلاین به سایت

کاربرانی که از سایت بازدید می‌کنند، احتمالا قصد خرید دارند؛ اما به دلیل ساده نبودن روند خرید، نیاز به راهنمایی بیشتری دارند، درنتیجه منصرف شده و از سایت خارج می‌شوند. واضح است که چت آنلاین در این مواقع چقدر کاربردی خواهد بود؛ به کمک این کار، می‌توانید کاربر را به سمت پشتیبانی یا کارشناس فروش هدایت کرده و از روش‌های تعاملی دیگر برای تبدیل او به مشتری استفاده کنید.

تولید محتوای کامل به ویژه در مورد معرفی محصولات

تولید محتوا برای افزایش نرخ تبدیل، سئوی سایت، تبدیل کاربر به مشتری و افزایش فروش، حرف اول را می‌زند. اگر ویژگی‌ها و مشخصات محصول را به طور کامل در سایت درج کنید، همچنین از تصاویر استاندارد و ترغیب‌کننده استفاده کنید و ترفندهای قانع کردن مشتری را در متن به کار ببرید، کاربر را به سمت خرید سوق خواهید داد.

مسلما همه افراد از وقت یا مهارت کافی برای تهیه و تولید محتوا برای سایت برخوردار نیستند؛ در این صورت با سفارش تولید محتوای متنی یا تصویری، هم در زمان صرفه‌جویی می‌کنند و هم از محتوا برای افزایش نرخ تبدیل بهره‌مند می‌شوند.

تولید محتوای کامل به ویژه در مورد معرفی محصولات

حذف کردن فیلدهای غیرضروری

سعی کنید همه کاربران خود را درک کنید و شرایط آن‌ها را در نظر بگیرید. همه افراد وقت کافی برای پر کردن فیلدهای یک فرم ثبت‌نام یا فرم خرید را ندارند. پس واضح است یک فرم خرید با فیلدهای غیرضروری و متعدد، برای بسیاری افراد خسته‌کننده خواهد بود. کافیست این فیلدهای غیرضروری را حذف کنید؛ در این صورت کاربر شما از صفحه خرید خارج نخواهد شد و راحت‌تر او را به سمت صفحه پرداخت سوق خواهید داد.

مطالعاتی در زمینه فیلدهای اضافی در فرم‌های خرید و ثبت نام صورت گرفته که نشان می‌دهد، حذف هر فیلد اضافی، در حدود 10 درصد، نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

روش‌های اعتمادسازی برای سایت را به کار ببرید

اعتمادسازی در همه جا، از جمله بین سایت و بازدیدکنندگان غوغا می‌کند. روش‌های مختلفی برای ایجاد و جلب اعتماد بازدیدکنندگان یک سایت وجود دارد. شما می‌توانید از ایده‌های خودتان نیز بهره بگیرید. توجه کنید که در خصوص هر سایت و در خصوص جامعه هدف هر سایت، روش‌های جلب اعتماد کاربر، متفاوت خواهد بود و ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد. در لیست زیر به رایج‌ترین روش‌های اعتمادسازی سایت اشاره کرده‌ایم.

  • نظرات مشتریان قبلی را درج کنید؛
  • لوگوهای شرکت‌هایی که قبلاً با شما کار کرده‌اند را در صفحات لندینگ قرار دهید؛
  • صفحه ارتباط با ما را واضح و شفاف تهیه کنید؛
  • روش‌های متنوعی برای ارتباط با تیم پشتیبانی سایت قرار دهید.

مراحل خرید آسان

ممکن است یک کاربر در اواسط خرید به دلیل سختی مراحل از خرید منصرف شود. تا جایی که می‌توانید مراحل خرید را آسان کنید. در این صورت کاربران شما سریعا به صفحه پرداخت هدایت شده و خللی در روند خرید به وجود نمی‌آید.

تخفیف بگذارید و از تایمر شمارش معکوس استفاده کنید

قرار دادن یک تایمر معکوس که به کاربر نشان می‌دهد فقط چند ساعت یا چند روز فرصت خرید این محصول با قیمت پایین را دارد، در افزایش نرخ تبدیل سایت، غوغا می‌کند. مسلما این روش تعداد زیادی از کاربران مردد را به مشتری واقعی تبدیل خواهد کرد.

کلام پایانی

در این مطلب با بیان مزایای افزایش نرخ تبدیل سایت و معرفی ترفندهایی برای آن در خدمت شما بودیم. راهکارهای بیان شده به همراه چندین و چند روش دیگر، تأثیر زیادی در تبدیل کاربر به مشتری و بهبود نرخ تبدیل سایت خواهند داشت.

3.7/5 - (4 امتیاز)

تحریریه تکفای

گردآوری جدیدترین اخبار مربوط به تکنولوژی و فناوری؛ نقد و بررسی گوشی ها، ساعت های هوشمند، بازی ها و برنامه های کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید